Yleiset tapahtumat

Matrix järjestää jäsenilleen runsaasti toimintaa vuoden ympäri. Tällä sivulla kerrotaan tapahtumista, jotka eivät virallisesti ole Matrixin järjestämiä, mutta joille Matrix yleensä osallistuu.

Vappu
Vappu on ehdottomasti opiskelijan vuoden kohokohta! Vappuviikolla Matlu on perinteisesti järjestänyt erilaisia tapahtumia Kumpulan opiskelijoille. Tälläisiä tapahtumia ovat olleet viime vuosina MEGAspåra, jolloin päästään hurvittelemaan ympäri Helsinkiä spåralla, VappuHopLop, jolloin on menty HopLoppiin hyppimään ja pomppimaan sekä KJYV, joka on Kumpulan Järjestöjen Yhteinen Vappusuunnistus, jossa opiskelijat pääsevät itse muodostamaan joukkueet ja kisailemaan rastikiertelyn merkeissä.
Vappuviikko huipentuu vappuaattoon ja vappupäivään. Viime vuosina Matrix on aloittanyt vapun vappuaattona klo 12 Physicumin vapputerassille. Vapputerassin jälkeen siirrymme alas Physicumin ja Chemicumin välille grillailemaan ja hengailemaan lippu liehuen. Grillailuiden jälkeen lähdemme keskustaan katsomaan, kun Manta saa lakkinsa ja sen jälkeen hengailu jatkuu vapaamuotoisesti Senaatintorilla.
Vappupäivänä paistaa aina aurinko pilvettömältä taivaalta. Tällöin Matrixilla on tapana mennä yhdessä pikniköimään Ullanlinnanmäelle, missä muukin juhlakansa vielä karkeloi. Matrix tuo paikalle lipun ja jokainen omat eväät, joita on tapana tarjoilla ja vaihdella.

Laskiainen
Perinteisesti Laskiaisrieha alkaa Ullanlinnamäellä klo 12. Tässä tapahtumassa eri järjestöt ovat rakentaneet toinen toistaan upeampia ja kekseliäämpiä kelkkoja mäenlaskuun, joita sitten esitellään. Matrixilla on tapana lähteä Kumpulasta yhteislähdöllä Ullanlinnanmäelle. Haalarit liukuvat hyvin, jos sattuu tipahtamaan pulkasta, joten ne ovat oleellinen osa varustusta. Mukaan otetaan mahdollisesti myös muutama pulkka, mutta omat laskuvälineet ovat mukava lisä punaiseen jonoon. Riehan jälkeen osa lähtee suorittaman Laskiaisapproa. Illemmalla nähdään vielä Laskuhumala-bileissä.

Approt
Approiksi kutsutaan tapahtumaa, jossa perinteisesti kierretään baarista toiseen keräten suoritusmerkkejä. Approt suoritetaan yleensä alkoholijuomilla, mutta viime vuosina holittomat juomatkin ovat yleistyneet ja niistäkin pitäisi saada suoritusmerkintä miltei jokaisesta baarista. Suoritusmerkkejä vastaan saa niitä vastaavan tasoisen haalarimerkin tapahtuman lopuksi. Matrix hankkii lippuja approille jolloin Matrixin jäsenet pystyvät ostamaan niitä Matrixin nettisivuilta, eikä heidän tarvitse kilpailla kaikkien muiden kanssa Kide.appin jonossa.
Approvuoden kohokohta ovat Limeksen approt, jotka järjestetään Helsingin keskustassa lokakuun ensimmäisenä keskiviikkona. Näitä approja ei kannata missata! Matrixlaisten haalareista löytyykin jo valmiit paikat, mihin voi ommella Limeksen approjen haalarimerkit.
Kevään approihin puolestaan kuuluu Helsinginkadun approt, jotka järjestetään yleensä huhtikuussa. Toukokuussa lähdemme approilemaan aurinkoiseen Turkuun, jossa järjestetään Akateeminen Aurajokilaivuritutkinto eli tuttavallisemmin AATU. AATUssa kierretään Aurajoen varrella olevia ravintoloita.
Approilla voidaan viitata myös muihin kuin baarikierroksiin, sillä esimerkiksi Matrixin hallitus järjestää vuosittain keskenään kämppäapprot, joilla kierretään kaikkien osallistujien asunnot.

KJYR
KJYR eli Kumpulan järjestöjen yhteinen risteily on nimensä mukaan risteily, joka tuo yhteen kaikki Kumpulalaiset samalla laivalle. Erityisesti risteily on tarkoitettu uusille fukseille, mutta käytännössä laivalle löytävät tiensä niin fuksit kuin n:nen vuoden opiskelijatkin. Risteily järjestetään yleensä kolmen päivän risteilynä Tukholmaan, marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Risteilyn järjestelyt koordinoi TKO-äly, mutta Matrixilla on oma kiintiö hyttejä. Matrix järjestää pukukilpailun KJYRillä.

Kyykän MM
Akateemisen Kyykän MM-kilpailut ovat vuosittain Tampereella järjestettävä tapahtuma, johon Matrix pyrkii hankkimaan joukkuelippuja. Kyykkä on opiskelijoille rakas laji, jota pyritään harjoittelemaan Matrixissa pitkin vuotta ja joka huipentuu MM-kisoihin. Tampereelle lähdetään yleensä yhdessä varhaisin aamulla jotta ehditään aamun peleihin ja illalla nautitaan jatkobileistä Tampereen yössä. Pelien ja jatkojen välillä päästään mahdollisesti nauttimaan jonkun ystäväjärjestömme järjestämästä ohjelmasta. Yleensä on ollut myös optio mennä saunaan.

Suursitsit
Suursitsit ovat HYYn järjestämät jättisitsit, joihin kaikki Helsingin yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita. Sitsit järjestetään yleensä ulkona toukokuun lopulla, mutta vain joka toinen vuosi tai harvemmin.